Sabtu, 13 Oktober 2018

Melabur Di Unit Amanah vs Skim Cepat Kaya




“Marilah join saya, kau letak duit RM10,000, tiap-tiap bulan dapat RM1,000 untuk 2 tahun. Tidak perlu buat apa-apa, duduk di rumah ja dapat duit bulan-bulan.” 
 Kata Ronaldo kepada Messi .

“Ramai sudah join dan dapat pulangannya.” Tambah Ronaldo.

Siapa pernah dengar dialog atas ni?

Saya tukar soalan, siapa yang pernah terpedaya atau  kenal saudara-mara atau kawan-kawan yang pernah terjebak dengan skim seperti di atas ni?

Ya, saya pasti ramai yang sudah pernah terkena.



Tapi kenapa ya? Mau cakap tidak pandai, tapi ada yang cikgu, peguam, pensyarah, doktor yang berpendidikan tinggi & mempunyai kerjaya hebat tertipu dengan skim ponzi atau skim cepat kaya.

Bukalah mata dan minda anda, mana ada kerja mudah kasi duit dan biar seja duit tu beranak sendiri. Pulangan tetap pula lagi tu bulan-bulan. Langsung tiada risiko…amboi!

Inilah asas kepada skim cepat kaya. Menjanjikan pulangan yang lumayan, tiada risiko & tidak masuk akal. Orang kata sudah tahu benda ni “TOO GOOD TO BE TRUE”, cepat-cepat lah larikan diri kalau ada yang sudah masuk.


                                               Contoh -skim- cepat- kaya

Taktiknya sama sahaja dan sudah berpuluh-puluh tahun wujud di Malaysia ini, tapi masih ramai yang mengambil jalan pintas untuk hidup senang. Kalau semua benda di dunia ini senang, tidak payah lah kita penat-penat bekerja kan?

Sesungguhnya pelaburan saham pun senang buat duit, senang juga ‘hilang’ duit. Apa yang membezakan seseorang itu adalah ilmu yang dipelajari dan digunapakai.

Yang penting, kita jangan ikut sangat cakap orang tanpa soal-selidik. Kalau kita tidak tahu siapa yang ambil duit kita, ke mana ianya dilaburkan; tiba-tiba dapat duit macam itu ja.

Selain itu,kalau anda rasa tidak ada masa pelajari ilmu melabur di saham kita ada instrumen tempat pelaburan yang selamat seperti UNIT AMANAH. Pelaburan UNIT AMANAH ini diuruskan oleh syarikat pengurusan asset  seperti CIMB  PRINCIPAL  ASSET MANAGEMENT, RHB ASSET MANAGEMENT, AFFIN HWANG ASSET MANAGEMENT,AMANAH SAHAM BUMIPUTERA(ASB) dan lain2 yang diuruskan oleh pakar-pakar Pengurus Dana. Syarikat ini juga telah berdaftar di Bank Negara dan Dikawal selia Oleh Pemegang amanah.




                                                   Skim-cepat-kaya-malaysia

Lagi satu, dalam pelaburan tiada istilah pulangan tetap atau fixed return. Skim yang menjanjikan pulangan tetap adalah haram hukumnya.

“Aduh, apalah nasib saya ini. 3 bulan pertama, dapat juga merasa RM1,000 sebulan tu. Sudah masuk bulan ke-4 ni, ada sahaja alasan daripada syarikat itu. Sekejap kata  ada problem ni, kejap kata problem tu. Saya tengok semakin ramai yang join, tapi tidak boleh dapat bayar kepada kami ni yang masuk awal?”

Boleh dikatakan skim cepat kaya selalunya berakhir dengan situasi di atas. Bila Bank Negara kasi blacklist skim ni, maka akaun bank syarikat akan serta merta dibekukan.  Dalang di sebalik skim ini juga akan ditangkap.

Bila akaun bank sudah kena beku tu, berhentilah berharap mahu dapat balik itu duit. Anggaplah ini harga kepada kebodohan anda dan jangan ulangi kesilapan yang sama.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Berapa % Bha Yang Perlu Simpan Dari Gaji Bulanan Saya?

Holyfield Benn  21 Mac 2019,11.10am Kejayaan seorang pengasas facebook iaitu Mark Zuckerberg tidak mudah disangka oleh kita.Tapi,...