Ahad, 10 Februari 2019

Sebelum Melanggan Medical Card. Ada 5 Perkara Anda Kena Tahu.


Saban tahun kenaikan kos perubatan dijangka terus meningkat. Secara purata inflasi 10-15% Setahun. 

Kenapa setiap individu perlu ada 1 polisi Medical Card? Ia adalah salah 1 langkah persediaan untuk sebarang musibbah dimasa hadapan. Seterusnya, ia diperlukan untuk melindungi wang simpanan persaraan anda.

Contohnya, Encik David bekerja sebagai seorang Jurutera Elektrik. Beliau sudah berkerja selama 18 Tahun. Pada umur beliau 46 Tahun. Beliau disahkan menghidapi sakit jantung  kemudian perlu pembedahan dan rawatan sehingga sembuh. Anggaran kos pembedahan dan rawatan mungkin mencecah sehingga RM 200,000 ++. Nasib beliau ada melanggan Medical Card. Maka, Beliau tidak perlu keluarkan wang sendiri untuk membaiyai kos perubatan sepenuhnya.

Jika,anda seperti Encik David maka anda tidak perlu risau.

Jika anda Tidak ada apa-apa Polisi Medical Card? Maka, anda perlu guna wang simpanan anda sendiri wahal simpanan itu untuk kegunaan masa persaraan anda nanti.

Risikonya adalah anda terpaksa bekerja semula jika anda sudah kehabisan simpanan.
Persoalannya,jika anda bekerja semula adakah prestasi anda sama seperti sebelum anda sakit?

Maka harus dipertimbangkan.

Haa!!..Sebelum melanggan apa-apa Medical Card..Sila Baca 5 Perkara Kena tahu di Bawah.








1. Jenis Coverage – Tahunan Atau Seumur Hidup?

Ada 2 jenis coverage yang terdapat pada Medical Card yang perlu anda tahu, iaitu perlindungan seumur hidup (life time coverage) atau perlindungan tahunan (annual coverage).
Menurut ramai ejen yang berpengalaman, apabila ditimpa penyakit, situasi yang biasa berlaku adalah seseorang tidak dapat menampung jumlah kos perubatan kerana telah mencapai had perlindungan tahunan, contohnya RM 100,000/tahun.
Menurut akhbar tempatan bertarikh Mei 2017, rawatan kanser paling minima di hospital swasta adalah RM20,000 dan ia boleh mencecah hingga ratusan ribu ringgit. Jadi, apabila keadaan bertambah buruk, seseorang perlu menampung dengan wang sendiri walaupun mempunyai Medical Card.
Jangan keliru, ejen ini kadang-kadang suka sebut angka yang besar-besar.
“Bossku, jangan risau…Medical Card ni cover sampai RM500,000”
Biasanya, itu had seumur hidup. Kalau had tahunan cuma RM100,000 dan kalau kita jatuh sakit, bila habis saja had tu, kita terpaksa keluar dari hospital swasta walaupun had seumur hidup masih berbaki RM400,000.
Jika ada had Tahunan bolehlah pilih had tahunan..Contohnya,Pelan Medical Card boleh coverage sehingga RM 1 juta hingga RM 2.2 Juta setahun.
Boleh dipertimbangkan. sila hubungi 019-843 9074 untuk keterangan pelan coverage RM 1 Juta keatas.
2. Co-Takaful / Co-Payment atau Full Payment?
Co-Takaful ialah peratusan yang perlu ditanggung sendiri setiap kali claim. Contoh 10% dari bil setiap kali masuk wad dan setiap kali follow up. Biasanya ada limit antara RM300 ke RM1,000 setiap kali masuk wad atau follow up.


Co-Payment pula ialah peratusan yang perlu ditanggung dari bil-bil lain (selain caj bilik) yang dikenakan bila client naik taraf bilik wad melebihi had bilik.
Teliti terma dan syarat dalam Medical Card sama ada ianya menawarkan pelan yang ada co-payment. Walaupun harganya nampak murah, tapi ia mungkin akan menyusahkan anda apabila ditahan wad nanti.
Jadi, kalau masa kecemasan tiada wang cash, susahlah. Tapi, kalau anda rasa lebih jimat begitu, terpulang.
Tapi lebih baik ambil yang pelan Medical yang tiada deposit semasa kena admit.

3. Renewal – Yearly Atau Guaranteed?

Bagi Medical Card yang diperbaharui setiap tahun (Yearly Renewable), pembaharuan bergantung kepada claim review setiap tahun. Kalau pernah claim banyak, maksudnya ada kemungkinan akan kena caj tambahan, syarat pengecualian, dan sebagainya hingga ia boleh menghilangkan faedah Medical Card anda. Malah, ia mungkin menyukarkan anda untuk memohon Medical Card baru dari melalui syarikat lain.
Maka, pastikan perkara ini dijelaskan secara terperinci oleh ejen.
Medical Card yang jenis Guaranteed Renewal lebih terjamin kerana syarikat tidak boleh menamatkan Medical Card anda sesuka hati atau menambah sebarang caj melainkan bila anda tak bayar atau lifetime limit dah habis. Jadi, walaupun pernah claim banyak kali untuk penyakit yang sama atau penyakit berisiko tinggi, anda tak perlu risaukan sebarang caj ‘tersembunyi’.

4. Harga Hospital / Wad


Kalaulah terjadi sesuatu, hospital mana yang paling selesa untuk dirujuk? 


Berapa harga wad bilik di hospital tersebut? 



Adakah harga tersebut bersesuaian dengan kawasan tempat tinggal anda?



Ini adalah persoalan yang berbaloi untuk anda renungkan kerana faktor lokasi memainkan peranan penting juga. Kalau duduk di Kota Kinabalu, harga untuk bilik single RM250? sehari tu masih boleh dapat lagi ka?.
Selain itu, kena realistik untuk memikirkan sama ada jumlah coverage tersebut tahan inflasi. Jadi, adakah harga bilik wad yang ditawarkan masih relevan untuk tempoh 10 tahun dari sekarang?

5. Polisi Boleh Ubah Atau Tetap

Akhir sekali, jangan lupa semak sama ada polisi Medical Card anda adalah tetap atau boleh ubah. Jangan lupa teliti betul-betul pada bahagian Portfolio Withdrawal Condition kerana sesetengah orang mungkin tak faham bab ni.
Klausa Portfolio Withdrawal Condition ini membenarkan syarikat insurans untuk menarik balik produk dari pasaran dengan memberi notis 30 hari. Walaupun menjanjikan guaranteed renewal, ia membolehkan syarikat tersebut untuk berhenti menanggung claim yang terlalu banyak. Dalam erti kata lain, tidak salah untuk mereka ‘lepaskan diri’!

Maaf, tiada istilah Medical Card terbaik, tetapi yang ada adalah “paling sesuai”.
Jadi kalau sudah ada Medical Card, buka balik polisi tu. Baca dan faham apa yang dia cover.
Jangan asyik bertangguh, sebab Medical Card biasanya akan kecualikan coverage untuk sakit yang dah ada dalam rekod kita selama 5 tahun kebelakangan – tak kiralah rekod pada hospital kerajaan, hospital swasta, atau klinik.
Jadi sebaiknya Medical Card ini diambil semasa umur muda sebab bayaran premium bulanannya murah.
Harganya tak akan berubah walaupun harga semasanya dah naik banyak kali bila umur kita semakin meningkat. Maksudnya, lagi awal kita mula, lagi murah kita bayar. Barulah jimat!
Sumber : Majalah Labur
Jika Ada Pertanyaan Lebih Lanjut berkaitan Medical Card dan Jenis2 Insuran Perlu disetiap Individu..Bolehlah Hubungi!!
En Holyfield Benn -019-843 9074 (Penasihat Takaful&Insuran)
Please Like Facebook Page Oly The Consultant
Instagram/Facebook - Holyfield Bennidict


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Berapa % Bha Yang Perlu Simpan Dari Gaji Bulanan Saya?

Holyfield Benn  21 Mac 2019,11.10am Kejayaan seorang pengasas facebook iaitu Mark Zuckerberg tidak mudah disangka oleh kita.Tapi,...